Avarii si service Pelikan M800

In cursul anului acesta, am primit la reparatie mai multe stilouri Pelikan model M800/805, in special varianta “blue striped”. Ce mi’a atras atentia este ca majoritatea au venit pentru acelasi motiv: scurgeri de cerneala la imbinarea sectiunii penitei in corp, exemplu.

Cauzele au cam fost aceleasi: dilatare sectiune/corp la caldura excesiva (stilouri lasate in torpedoul masinii, in bagaje, tinute in borsete de mana, la plaja, etc), fortarea imbinarii prin filetare excesiva in capac, apasare excesiva pe corp in timpul scrisului. Din toate stilourile Pelikan M800/805 venite in atelier, doar unul singur avea separarea sectiunilor datorata unui impact mecanic (scapat pe jos). Ultimul exemplu mi se pare a fi o cauza normala de avarie, mai usor acceptabila decat cele enumerate mai sus.

Pentru un stilou cum este cel produs de Pelikan, ridica semne de intrebare. Inca o data, nu inseamna ca toate loturile sunt la fel, si nici ca modelul Pelikan M800/805 blue striped, in general, are probleme de constructie. Spun doar ca atunci cand vezi aceeasi avarie la acelasi model de mai multe ori, e o chestie acolo, chestie care ar trebui sa iti atraga atentia.

Am avut clienti care au trimis stiloul initial la Pelikan in Germania, si l’au primit nereparat dupa o perioada de timp intre 1 si 3 luni; am avut clienti care l’au trimis tot acolo, si a venit inapoi “reparat”(conform documentelor primite in pachet la returnare) insa avaria era inca prezenta. Nu spun ca asta se intampla in mod curent si cu toate stilourile, insa daca ai 3-4 exemple de acest gen intr’un an, este clar ca e ceva care iti atrage atentia. Si asta s’a intamplat si in cazul altor branduri, exemplele pe care le pot da (documentat) sunt despre Montblanc (solicitare de plata in loc de  gratuitatea reparatiei, desi stilourile erau in garantie valida), Delta (stilouri revenite de la reparatie din Italia cu avaria inca prezenta). Este foarte posibil ca experienta voastra cu aceste branduri sa fie una excelenta, si exemplele de aici nu fac regula, insa ele exista si nu pot fi trecute cu vederea.

Pelikan Group a schimbat politica de service in toamna lui 2013, in sensul in care schimbarea pieselor defecte (corpuri, capace, interne, penite, etc) nu se mai face in garantie, daca a expirat termenul de 3 (trei) ani de la cumpararea produsului. Orice inlocuire a piesei respective, dupa 3 ani, se face pe cheltuiala posesorului. Si preturile au crescut de cel putin doua ori, de ex: in 2014 inlocuirea corpului rezervor avea un pret de US$ 110, in primavara lui 2019 costul este de US$ 265 (informatiile acestea nu sunt confirmate de Pelikan Germania, ci sunt cele solicitate de Pelikan, via reprezentante oficiale, clientilor cu care am discutat). Nu gasesc justificare pentru cresterea costului unei piese pe care o ai deja in stoc probabil, produsa probabil chiar inainte de 2014, dar asta este trendul actual. Probabil ca justificari exista, si probabil ca acestea suna bine teoretic, insa efectul asupra cumparatorilor viitori si actualilor posesori este unul, sa zicem, negativ.

O alta chestiune extrem de importanta, pe care multi posesori de Pelikan probabil nu o stiu sau de care au uitat: orice stilou plecat la Pelikan pentru reparatii va avea piesa in intregime schimbata cu ce au in stoc. Piesa nu va fi reparata in sensul clasic al cuvantului, ci va fi pur si simplu inlocuita. Trebuie sa tineti minte acest lucru, pentru simplul motiv ca piesa avariata nu este inlocuita neaparat cu una identica, si nici nu va fi returnata piesa defecta inlocuita. Si asta poate duce la neplaceri, de evitat in cazul unui stilou mai deosebit. Exemplu relevant: manseta de celuloid (binde) de pe un Pelikan M805 blue striped a fost fisurata pe toata lungimea corpului, corpul in sine fiind in buna stare, nefisurat. Pelikan Germania va schimba corpul in intregime, nu va inlocui manseta de celuloid. Corpul cu defect in cauza nu va fi returnat posesorului (avaria a fost reparata de Atelier). Sau trimiteti la reparatie un stilou cu corp fisurat, model M800 din 1998, sa zicem; corpul avariat va fi inlocuit cel mai probabil cu un corp nou, fabricat in 2003. Daca nuanta stiloului a iesit din fabricatie si nu sunt pe stoc, probabil ca Pelikan va va contacta si va va intreba daca doriti o alta nuanta.

Va recomand sa purtati initial o discutie cu cei de la Pelikan Germania, pentru lamurirea acestor chestiuni, inainte de a trimite stiloul acolo si de a va angaja in tranzactii ulterioare. Evitati sa trimiteti pur si simplu stiloul la reparat, fara a va interesa intai de costuri aditionale, care pot fi importante. Daca solicitati concursul unei reprezentante din Romania a acelui producator, discutati intai cu cei de la aceasta reprezentanta, eventual trimiteti stiloul la ei pentru o evaluare, insa cereti’le sa se intereseze intai la producator care sunt costurile si conditiile in care se poate face reparatia stiloului dvs. Evitati astfel neplacerile ce se pot ivi, prin comunicare.

Atelierul Stilouri de Ieri primeste pentru reparatie/restaurare/reconditionare stilouri Pelikan orice model, produs intre anii 1930 – 2020, cu avarii la sistemul de incarcare, penita sau ansamblu nib/feed/collar, fisuri sau sparturi, inlocuire furnituri (clip, pastila prindere clip, inele decorative, etc). Luati legatura prin email sau telefon/WhatsApp la 0740501838. Inspectia si evaluarea avariei sunt gratuite.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply