Muzeu stilouri

Articole recente

Pelikan 500 Black Striated

26/09/2019

Pelikan 500 Black Striated

26/09/2019

Unul din marile succese ale celor de la Pelikan, modelul 500, in striated black. Ca model general, bazat pe sasiul de Pelikan 400, a fost produs intre 1950 si 1956. Modelul acesta de aici, striated black, a fost produs intre 1951 si 1956. Denumirea (EN) completa era “Pelikan 500, black striated, gold double”.

Face parte din aceeasi familie cu Pelikan 500NN si evident cu varfurile de gama din seria 500 (bazate pe “alte onkel 400”, Pelikan 520 (14kt gold double complet), Pelikan 600 (similar cu 500, dar coroana de pe capac este 14kt), si Pelikan 700 (14kt complet, model randalinat).

Acest stilou aici are probleme, destul de importante:

  • piston dislocat, cineva a incercat sa il scoata si nu a putut, sau l’a scos si nu a putut sa il puna la loc
  • fisura importanta pe grip, de vreo 4 mm, fara pierdere de material
  • garnitura piston avariata
  • zgarieturi mari pe capatul spre piston al rezervorului (cauzate cel mai probabil in incercarea de a scoate pistonul)

Pare ca cine a incercat sa scoata pistonul nu a stiut ca pistoanele din seria 400 si cele bazate pe aceasta serie nu se scot prin celebra “counterclockwise” rotire, ci sunt fixate prin frictiune in corpul rezervor. Scoaterea pistonului poate fi problematica, dar daca stii ce faci, respecti pasii si ai experienta, surprize neplacute se intampla foarte foarte rar.

NOTA: Desi uzanta spune sa folosesti aerul cald pentru dilatarea corpului si apoi fortarea blocului-piston prin capatul celalalt al corpului (dupa ce scoti penita, evident), eu nu folosesc heaterul. Verific stiloul sub microscop sa nu aiba fisuri evidente, si il tin la muiat 12 ore, in solutie de ammonia 1/10. Apoi il tin o ora in US, pe vibratie medie, apoi cateva picaturi de Hard’s Easy, si pistonul iese. Am distrus cateva stilouri la viata mea folosind heaterul, si desi isi are locul lui important in atelier, nu il mai folosesc chiar in toate cazurile.

De fapt, adevaratul “secret” consta in ansamblul cumparat de mine acum ceva ani la o licitatie, ansamblu care este format din 2 piese: o tija care culiseaza pe un bloc ce se infileteaza exact ca bucsa penitei in grip. La unul din capete (cel care intra in stilou) tija are un capat plat, foarte putin bombat, pentru a atenua socul asupra garniturii pistonului. Se infileteaza piesa in grip, iar prin ea trece tija metalica (4mm, inox), cu care se forteaza blocul piston sa iasa din groove-ul de la la capatul rezervorului. Doua – trei lovituri usoare si pistonul iese. Sistemul asta este complet sigur, in sensul ca nu risti sa lovesti sectiunea penitei, care fiind goala si subtire, crapa imediat. Tija nu atinge stiloul, culisand in interiorul bucsei infiletate in locul penitei.

FOTOGRAFII INAINTE DE LUCRU

DUPA REPARATIE

Print Friendly, PDF & Email

Legenda Poenaru

legenda poenaru

Ultimele reparatii

Din atelier

Facebook Stilouri

Forum Stilouri

forum stilouri

Curiosi in vizita

  • 47,205
×