REPARATII STILOURI

Reparatii stilouri este un hobby pe care il am de multi ani; inceputurile au fost facute de nevoie (pentru stilourile mele personale), apoi din curiozitate, mai tarziu transformand acest hobby intr’o ocupatie secundara (nu, nu din asta traiesc). Incerc sa ajut comunitatea de pasionati de stilouri, pentru a reinvia stilourile defecte, nefolosite din lipsa de piese, neglijate si ramase prin sertare zeci de ani.

Reparatii stilouri, mai ales cele vintage / vechi, necesita o ingrijire aparte. Fiind confectionate intr’o perioada in care plasticul (asa cum il stim noi astazi) nu exista, materialele folosite erau ebonita, cauciucul dur (hard rubber), celuloidul, caseina, lucitul (polimetilul metacrilat, cunoscut si sub numele de Perspex, plexic, etc). Pentru (foarte) multi ani, aceste materiale au rezistat, insa multe dintre obiectele facute din aceste materiale au depasit „durata de viata ” asteptata de la ele initial.

Stilou celuloid

Stilou caseina

Stilou cauciuc dur


Celuloidul, de exemplu: odata un material revolutionar, a devenit in timp casant, uneori permeabil, mai ales daca a fost combinat cu alte substante in procesul de manufacturare. Un stilou din celuloid, asa cum sunt foarte multe din perioada 1925 – 1960 (chiar 70), are toate sansele sa se rupa daca este tratat cu indiferenta sau neglijenta. Este valabil si pentru obiectele facute din caseina. Despre caseina puteti citi aici, daca sunteti interesat.

Pelikan 100 (1932) – piston rupt, reparatie si reconditionare totala

Daca stiloul dvs poate fi reparat, il preiau pentru reparatie. Daca este deteriorat dincolo de o recuperare cu costuri decente, va informez si este decizia dvs. Pentru reparatii stilouri mai complicate, daca este necesar si necesita trimiterea lui in afara tarii, pentru o reconditionare profesionala in unul din atelierele de profil din Europa, va informez. In ultima instanta, stiloul dvs – decizia dvs.

Pelikan 100 (1935) – piston rupt

Reparatia unui stilou nu consta doar in remedierea defectiunilor pe care le prezinta initial. La primire, stiloul este inspectat cu atentie, sub lupa si microscop, in detaliu. Aceasta va determina daca exista fisuri sau defecte nevazute pana atunci.

Pelikan 100 Ur (1932) – reparatie integrala, schimbare piston, reconditionare generala

Pelikan 100 Ur (1932) – stiloul de mai sus, dupa reparatie si reconditionare

Stiloul este apoi demontat si lasat la inmuiat 24 ore, intr’o solutie de apa si ammonia (1/10), sau un lichid special de inmuiere a reziduurilor interioare; daca stiloul este din caseina, nu se pune in contact cu apa, pentru ca se va deforma (caseina este semi solubila in apa sau alte lichide). Dupa inmuiere, se procedeaza la spalare cu jet incet (cu o duza de 2 mm diametru), uscare naturala si inca o inspectie atenta.

Stiloul este desfacut complet, curatate fiecare in parte si piesele componente sunt inspectate individual. Daca este cazul de reparatie a unei piese, se estimeaza costul; daca este necesara inlocuirea, este informat clientul asupra costului piesei. Inlocuirea poate cere un timp mai lung, daca este necesar procurarea piesei din afara tarii (in mod normal, am destule piese de schimb in stoc pentru a face reparatia unui stilou in timp relativ scurt).

In acest moment, rezultatele sunt comunicate clientului, si totodata se precizeaza ce anume si cat anume se poate repara din stilou, daca este posibila punerea lui in functiune, alte probleme de care acesta nu a stiut initial, precum si costurile aferente.  Clientul poate fi sau nu de acord; daca da, atunci se trece la urmatorul pas.

Parker Duofold Senior (1928) – penita rupta, feed rupt. Au fost inlocuite ambele cu originale.

Se procedeaza la curatarea cu ultrasunete in intregime sau partial; asta va disloca orice urma de reziduu uscat ramas, si va curatat capilarele, daca stiloul are asa ceva.

Aceasta este faza in care se lucreaza pe corp, pe sectiunea penitei sau pe capac, daca este necesar; poate fi refiletarea sectiunii de penita, instalarea unui sac nou sau ajustarea levierului de incarcare, instalarea butonului de umplere sau reparatia pistonului, dupa caz, reparatia capacului, lipiri, polizare defecte, lovituri, etc. Tot acum are loc si schimbarea penitei sau reparatia acesteia, daca este necesar.

Corp Pelikan 140 – fisura pe lungimea totala

Sudura corpului de mai sus – dupa polimerizare si slefuire

Se instaleaza piesele si se probeaza stiloul; dupa incercare, daca totul este ok, se umple cu apa colorata, si se infasoara intr’un servetel alb. Se aseaza cu penita in diverse pozitii, si se scrie cu el odata la 2 – 3 ore. Este necesar acest pas, pentru a verifica daca flowul de cerneala este corect, daca nu curge, etc. Aceasta faza dureaza in 24 – 48 ore. Daca totul este ok dupa acest timp, se finalizeaza cu o polishare buna (Micro-Mesh grit-free), lustruire cu Renaissance Wax micro-cristalina, se incarca cu cerneala normala (sau cu apa distilata), si se trimite prin curier, impreuna cu garantia mea scrisa.

Sa retineti ca odata deteriorat/avariat, un stilou vechi poate fi uneori extrem de dificil si scump de reparat. Acesta este si motivul pentru care in Romania foarte putini detin stilouri vntage, si mai putini folosesc stilouri vintage, si din acestia din urma, foarte putini comanda reparatia unuia.

Ca reparatie stilou, sigur ca orice (aproape orice) se poate rezolva, uneori doar pana la un punct, din pacate. Reparatia si repunerea in functiune nu este o joaca in parc; inlocuirea materialelor cu unele de epoca sau similare poate reprezenta un challenge semnificativ, pentru mine ca restaurator si pentru tine, ca beneficiar (si platitor :-)). Insa odata facuta reparatia, garantia pe care o dau fiecarui client acopera stiloul o buna perioada de timp in viitor.

Flamura Rosie (1953) – stilou romanesc, complet reparat si reconditionat

Asa ca.. for pen’s sake :-)))…pastrati cu grija stilourile dvs, care si daca aveti. Fiind posesorul unui obiect vintage, aveti si responsabilitatea de a’l trece copiilor sau familiei in stare buna. La urma urmei, e o mandrie sa spui „scriu cu stiloul tatalui sau bunicului meu”. Ma rog…daca asta mai inseamna ceva in Romania de azi…

Daca aveti intrebari legate de intretinere, de reparatii stilouri sau de comportamentul stiloului dvs, va rog sa ma contactati.

O zi buna si scriere placuta!

 

REPARATIE FLARO

Un exemplu clasic de reparatie stilou: am ales pentru aceasta demonstratie un Flaro, in stare destul de proasta. Puteti vedea aici fazele prin care a trecut stiloul in mainile mele. Instructiv, cred.

Lasa un feedbackCe spun clientii