Muzeu stilouri

Articole recente

Restaurare Flaro 11

29/09/2019

Restaurare Flaro 11

29/09/2019

Acest model imi este complet necunoscut; desi Flaro a denumit unele modele cu numere in loc de cuvinte (ex 61 S, 61 C, etc), nu stiam de existenta unui Flaro 11. Stiu acum insa, si asta e un plus. Stiloul este nefunctional, cu lipsuri si avarii ce vor fi rezolvate in restaurarea ce urmeaza.

FOTO STILOU LA SOSIRE

FOTO DUPA CURATARE USOARA, PENTRU A PUTEA FI EXAMINAT

Este un stilou relativ de dimensiuni reduse: rezervorul (fara piston si penita) masoara doar 7.6 cm, putin sub cel al unui Pelikan 100 in conditi similare (fara piston si penita adica). Incarcare prin piston cu buton static, fereastra de cerneala este alba/transparenta, penita otel, feed ebonita model clasic utilizat si vazut pe Flaro.

CORPUL-REZERVOR

Celuloid de la capatul piston pana la sectiunea ferestrei. Fereastra din perspex transparent, apoi sectiunea gripului/penitei este din ebonita, grosime 1mm as zice. Corpul de celuloid este gros (1mm) si este vopsit negru, pigmentul face ca aparenta corpului sa fie una de ebonita. Felul in care a fost vopsit se vede cel mai bine cand te uiti in interiorul corpului spre zona unde e marcajul Flaro 11; transparenta corpului este vizibila, pentru ca literele trec prin vopsea:

Marcat Flaro 11 intre doua seturi de sevroane duble, in felul acesta:   >> Flaro << – 11. Langa inscriptie, dreapta -jos, este gravata litera M. Poate fi consistenta cu linia penite, care se pare ca este tot M. Asta ar insemna ca penita este cel mai probabil originala pe acest stilou, si nu m’ar mira deloc.

Sectiunea penitei este la fel, groasa de 1mm, fara filet interior si fara bucsa de prindere ansamblu penita/feed; acestea sunt introduse prin frictiune.

Asadar, un corp facut din 3 sectiuni, fiecare sectiune din materiale diferite: impresionant pentru un stilou Flaro. Privind imbinarea sectiunilor sub lupa, pare o treaba facuta profesionist, foarte bine chiar.

Se poate observa ca la capatul spre piston si deasupra ferestrei, pigmentul negru este erodat, expunand culoarea deschisa a celuloidului. Inscriptia este vizibila pentru ca este facuta prin trecerea poansonului prin stratul de vopsea, si nu gravat pe corp, asa cum este regula la stilourile Flaro.

PISTONUL

Este unul cu avans, buton static, axul de avans din bronz (Flaro a incetat sa mai produca piese din bronz pentru pistoane la sfarsitul anilor 60, inlocuindu’l cu plastic). Capac fals ascutit, peste buton incarcare. Butonul de manevrare a pistonului este rupt si lipsa, va trebui confectionat unul similar sau inlocuit cu unul la fel.

Ce e surprinzator este faptul ca tubul port-garnitura are un profil patrat (de fapt in profil de octogon neregulat), pe care nu l’am vazut pana acum instalat pe un asemenea mecanism la stilourile Flaro. Avansul se face greu, axul de avans elicoidal este putin stramb, si ma mir ca nu a fisurat pana acum port-axul. Probabil ca nu a mai fost folosit in ultimii ani (multi, cred).

Port-pistonul, tubul port-ax si drive-ul sunt facute din ebonita curata, de o calitate foarte buna. Garnitura pistonului este dubla, din cauciuc, combinata cu un disc de cauciuc de siguranta; la fel, acestea nu le’am vazut pe niciun stilou Flaro. In mod normal, garniturile vechi Flaro sunt din doua discuri de cauciuc (sau plastic moale, dupa 73-75), fara zona intermediara de buffer (portiunea galbena) cu rolul de a ranforsa capul pistonului. In mod cert, discul de siguranta nu este prezent pe nici un model Flaro care a trecut prin mana mea.

CAPAC

Clar nu e capacul acestui stilou, si la fel de clar este ca nu a fost produs de Flaro. Este un capac din ebonita neagra, complet diferit de materialul folosit in acest stilou. In stare relativ ok, are o deformare datorata expunerii la caldura, intrún loc langa prinderea clipului.

Cred ca este un capac de la un model de stilou Bohler sau Osmia, poate Kaweco, din perioada 1938-1955. Dupa modelul de pe inelul decorativ, as zice Osmia. Modelul randalinat de pe capac indica, la fel, un Osmia. Ma pot insela, desigur.

Nu are clip, dar domul de prindere are filetul intreg, asa ca voi folosi un clip vechi, Osmia. Cred ca voi pastra capacul pe acest stilou; desigur ca designul capacului original era altul, nu am habar care anume. Insa pot spune cu siguranta ca acel capac original avea acelasi design ca si capacul fals al pistonului, in aceeasi forma ascutita.

PENITA / FEED

Penita este una marcata cu ceea ce pare a fi un urs stilizat. Logo-ul este similar cu penitele vechi Degussa, de pe stilourile Bohler, inainte de a deveni Osmia. Nu e prima data cand vad penite cu acest logo pe stilourile Flaro, in special pana prin 72-74. Dupa aceea, Flaro a modelat propriile sale penite otel ambutisat, integral cu varful de contact, asadar fara pastila iridium.

Penita este otel, marcata Iridium, in stare relativ ok, a fost placata la un moment dat. Acum placa a disparut, fiind aproape invizibila. Linia este (aparent) M, ceea ce poate fi consistent cu marcajul M de pe corp.

Feedul este ebonita, model pe care l’am mai vazut pe Flaro, pana prin 75. Dupa aceea, au fost inlocuite cu feeduri din plastic/termoplast in majoritatea modelelor. De ex, Cibin-ul a avut feed de ebonita la modelele pana prin 72-75, apoi la ultimele modele fabricate au folosit plastic.

La baza penitei, se observa gravat numarul 6.

FOTO DUPA CURATARE ULTRASONICA SI MANUALA / FOTO RESTAURARE

Primii pasi, curatare si reajustare parti si piese. Extras pinul de pe butonul actionare piston, scos elicoidalul, readus la cota zona de rotire a butonului, curatare corp-rezervor, decapare penita, curatare si indreptare ax elicoidal si bucsa stop avans, curatare feed si port-garnitura, reajustate discurile garniturii (inca sunt ok).

RECONSTRUIRE BUTON PISTON

REZULTATUL FINAL

Asa arata stiloul la primire, inainte de a fi curatat macar. Fotografia este pusa aici pentru comparatie cu stiloul restaurat, la final:

Print Friendly, PDF & Email

Legenda Poenaru

legenda poenaru

Ultimele reparatii

Din atelier

Facebook Stilouri

Forum Stilouri

forum stilouri

Curiosi in vizita

  • 47,205
×