Muzeu stilouri

Articole recente

Probleme si solutii la Parker 51

26/09/2019

Probleme si solutii la Parker 51

26/09/2019

DEMONTARE SI CURATARE PARKER 51 VACUMATIC / AEROMETRIC

Un scurt tutorial de identificare a catorva defectiuni a unui Parker 51 Vacumatic sau Aerometric, si cateva posibile solutii. Evident, nu imi asum nici o responsabilitate daca avariati in vreun fel stiloul respectiv; este alegerea voastra. Cu atentie, veti evita sa faceti vreo pozna, deci va recomand atentie, rabdare si daca va incurcati in vreo faza a curatarii, lasati asa si trimiteti un mail, sau suna, sau WApp pe numarul din contact. Va voi ajuta in masura in care pot.

Evident, daca stiloul incarca bine, nu pierde cerneala si nu pierde debit sau continuitate la scriere, NU demontati nimic. In general, nu e cazul: doar incarcati si descarcati stiloul folosind apa calduta, fara nimic in ea. Vacumaticele sunt greu de curatat, adica e greu de scos cerneala veche pentru a folosi o alta cerneala in rezervor. Dar daca aveti timp si rabdare, merita. Parkerul 51 este unul din cele mai rezistente si fiabile stilouri de pe piata; am intalnit foarte multe exemplare care au stat nespalate ani intregi, si dupa o spalare simpla, au functionat ca in prima zi.

Visavis de curatare simpla a rezervorului si a internelor sectiunii de penita: nu uitati, scopul este sa indepartam cerneala si pigmentul din stilou, sa desfundam ce este in infundat, sa curatam ce e murdar, pana curge apa curata din stilou, nu sa stabilim un record la viteza. Easy does it. Atentie si rabdare, doua unelte ultra-necesare.

Dar daca veti considera ca stiloul trebuie desfacut, ganditi’va: intrati pe un domeniu (probabil) necunoscut. Exista multe sanse sa avariati stiloul, si foarte putine sa il reparati. Daca intelegeti acest lucru, dati’i drumul.

STILOUL A FOST INCARCAT CU TUS SI NU CU CERNEALA

Parker 51 Aerometric & Vacumatic – Una din cele mai proaste situatii; probabil ca diafragma, tubul respirator, sistemul capilar, feedul si penita sunt acoperite de pigment uscat. Stiloul trebuie desfacut integral si curatat. Puteti desface sectiunea penitei, portiunea capilara, feedul si penita, tubul respirator extras din feed, totul pus in apa calduta. Atentie la sectiunea penitei, de obicei este stransa sau sigilata cu adeziv temporar (shellac, rosin).

Daca aveti lichid de spalat geamurile in casa, puneti o lingurita in 250 ml apa si in aceasta solutie scufundati toate piesele, inclusiv rezervorul cu diafragma. Repet, apa sa fie calduta, nu mai calda de, sa zicem, 22-24*C max. O simtiti la mana, probabil, nu e nevoie de termometru.

Parker 51 Vacumatic – La fel ca mai sus, dar singurul lucru pe care nu il recomand este sa incercati sa demontati diafragma. Motivul este unul foarte simplu: desi e o (relativ) simpla piesa metalica insurubata in capatul stiloului, demontarea poate fi problematica.

Portiunea de corp unde e insurubata diafragma este filetata in interior. Asta inseamna ca grosimea corpului acolo este mai redusa decat in alte parti ale acestuia. Asta inseamna ca pericolul de fisurare/rupere acolo este mai mare. Desfacerea cu patentul sau similar este exclusa din start. Rotirea diafragmei in timpul desfacerii portului de pe rezervor, fara cunostintele si sculele necesare, poate duce la ruperea sacului de cauciuc, la ruperea arcului, etc. 

Stilourile model 51 Vac au incetat a mai fi produse in 1948, si probabil ca modelul asta pe care il tineti in mana acum a vazut doua-trei reparatii pana acum, cel putin una din ele vazand schimbarea diafragmei. De fiecare data cand diafragma este schimbata, portiunea de pe corp (aia filetata) sufera modificari, si asta poate pune stres pe zona respectiva. Si de cele mai multe, fara avertisment vizual.

Am reparat destule Parker 51 (in ambele variante); in destule Vacumatice am gasit fisuri in grosimea corpului, fisuri care erau in interiorul corpului, neajungand pana afara pentru a fi observate. Daca sunt observate la timp si sudate corespunzator, pericolul de rupere este indepartat. 

Cu uneltele potrivite, la desfacere pericolul e ceva mai redus, pentru ca stresul nu e exercitat direct pe sectiune, daca demontarea se face corect; in schimb, la refiletare inapoi in corp, atunci apar problemele, daca apar. Daca sectiunea cedeaza acolo si se fisureaza, veti sti imediat; diafragma nu va trage cerneala (vacuum zero), cerneala va curge pe acolo, etc. Si aveti un stilou ruinat. Desigur ca se poate suda, dar nu de tine. Si costa, probabil un cost pe care nu doresti sa il platesti. Asa ca, atentie!

STILOUL NU TRAGE CERNEALA, SAU TRAGE FOARTE PUTINA

Parker 51 Aerometric & Vacumatic – vezi solutia 1 de mai sus. Daca nu ajuta, vezi mai jos posibile cauze:

Tubul  respirator – trebuie scos de pe feed, si spalat; muiat in apa calduta si apoi suflat in el pentru a elibera tubul de sedimente si pigment uscat. Infundarea tubului duce la nealimentarea feedului cu cerneala din rezervor si penita este lipsita de alimentare, debitul scade considerabil sau se opreste complet. Daca vorbim de Vacumatic, atentie la remontare: asezat prost, tubul poate ajunge in diafragma si o poate perfora, sau feedul poate crapa sub presiunea apasarii tubului in diafragma. Nici una, nici alta nu sunt reparabile usor, si in nici un caz, nu e un proiect de executat acasa, fara sculele potrivite, piese de schimb, si evident, fara cunostintele necesare.

Conector infundat sau avariat – este piesa care face legatura intre sectiunea penitei (capilare) cu rezervorul stiloului, acolo unde este montat inelul metalic, cu destinatia de prindere in capac prin frictiune. Trebuie observant atent unde e fisura (daca este) pentru ca perspexul transparent poate insela vizual, si sudat.

Capilarele infundate – se demonteaza sectiune capilara in cele doua componente, se moaie o ora in apa calduta, se curate cu o periuta de dinti moale si se remonteaza. Atentie la remontare, sa fie in ordinea inversa in care ati demontat (reverse), pastrand pozitia pieselor in ansamblu.

Curatati si feedul, daca tot sunteti la capitolul periuta. Aveti grija ca fanta de respirare din feed (gaurica aia mica de la mijloc) sa fie libera, suflati in feed pentru a verifica. Daca e blocata, deblocati’o. Nu introduceti sarme sau alte chestii In feed, il veti rupe (ebonita, foarte subtire, casant, etc).

Curatarea diafragmei – dupa ce ati scos sectiunea penitei, capilarele, feedul si penita, puneti rezervorul in apa calduta si actionati butonul diafragmei de mai multe ori. Posibil sa isi revina, posibil sa nu. In orice caz, nu demontati diafragma, nu demontati ansamblul de actionare a acesteia. Sau daca o faceti, aveti mare grija, si o faceti pe raspunderea voastra.

Parker 51 Vacumatic – posibil ca diafragma sa fie avariata sau sucita in rezervor. Daca diafragma nu trage cerneala (deloc sau foarte putina) inseamna ca nici vacuumul corespunzator nu exista in rezervor si probabil ca ansamblul are o problema. Poate fi rupta, gaurita, intepenita, sau poate avea depuneri groase de pigment uscat.

Port-diafragma Parker 51 Vac, scoasa prost de pe rezervor, partea conica a ramas prinsa in rezervor iar filetul a fost avariat rau tare, prin prindere cu patent sau cleste. 

Sau si mai grav, port-diafragma a fisurat rezervorul, sau nu se creeaza vacuum datorita unei scapari de aer in filetul sectiunii. Daca e asa, trebuie trimis la doctor. Sau nu, daca bugetul nu este de acord cu tine.

Nota: diafragma este prinsa in portul interior al mecanismului printr’o biluta care ramane captiva in interiorul conului. Chiar scoasa diafragma din port, biluta ramane inauntru, cum am spus, captiva intr’un spatiu foarte ingust, de tip palnie. Presupunand ca ati ajuns pana acolo (demonare port intreg de pe stilou, scoaterea diafragmei rupte, etc, va trebui indepartata biluta din acel locas. Urmatoarea diafragma noua are biluta ei proprie, si nu e loc de doua acolo inauntru. Cea veche trebuie scoasa, si trebuie sa stiti ce faceti si sa aveti sculelel potrivite. Fortarea cu ceva ascutit a locasului duce la ruperea acestuia (e din ebonita). Rezultatul este ca portul diafragmei nu va mai retine biluta, si diafragma nu va mai fi retinuta de port. Rezultat final: aveti nevoie de un intreg mecanism sa il inlocuiti pe cel stricat.

STILOUL SCAPA CERNEALA PE LA PENITA / CONECTOR / BUTON

Parker 51 Aerometric & Vacumatic – feed avariat, capilare avariate, transfer presiune rezervor catre capilare defectuos, profil conector fisurat sau infundat, sacul-rezervor fisurat, zona lipitura sac pe conector avariata, o-ringul de deasupra conectoului defect, cam acestea pot fi cauzele.

Feed avariat – probabil o fisura in zona unde intra tubul respirator, sau in zona unde penita tubulara intra in contact cu feedul. Trebuie schimbat acesta, nu se poate suda (ebonita). Se verifica si tubul respirator, daca e diametrul corect, daca e infundat, etc.

Un feed model 1946, facut praf pentru ca cineva a “reparat” stiloul si a introdus un respirator cu diametru (si lungime) gresit. Evident, stiloul a fost pus apoi la vanzare pe Obelix, de unde a fost cumparat de client. Client care apoi l’a trimis la mine, pentru ca cerneala curgea precum Dunarea in mare. Si ca info divers, tubul a perforat diafragma, pentru ca era prea lung. Probabil ca a introdus tubul prea lung in feed, si la actionarea diafragmei a fortat tubul inainte in feed, si de aici gauroiul din acesta, si fisura cat China.

Capilare avariate, infundate, fisurate – trebuie desfacuta sectiunea si studiate ambele componente; fisurile in perspexul transparent sunt greu de observant. Sau poate fi o chestiune de dezalinere a celor doua componente, iesirea uneia din aliniere sau pe verticala, etc. Repozitionare sau inlocuire.

Transfer defectuos de presiune – scapa presiune pe la conector/zona lipire sac, filetul portului de diafragma, diafragma avariata, sac-rezervor fisurat. Sudura conector sau repozitionare, zona lipire sac pe conector revazuta si refacuta, filet port-diafragma revizuit si daca e necesar sudura sau blocarea zonei unde scapa aer, sacul-rezervor de inlocuit, o-ringul de inlocuit (in cazul modelului aerometric).


Bafta si nu uita: daca te blochezi la un pas, da un telefon. Nu proceda mai departe daca nu stii ce anume trebuie sa faci, si cum anume. Mai bine intreaba.

Penthing

26.09.2019

Print Friendly, PDF & Email

Legenda Poenaru

legenda poenaru

Ultimele reparatii

Din atelier

Facebook Stilouri

Forum Stilouri

forum stilouri

Curiosi in vizita

  • 47,205
×