Convertor defect Waterman
23/10/2020Flaro MAXIMA
30/10/2020In jurul anului 1958, Parker scoate pe piata un nou model de Parker 51, un model ce va avea o viata extrem de scurta, din pacate. Desi esecul pe piata a unui stilou Parker nu era (si nu va fi) singular, Parker 51 C (Cartridge) va avea cauze diferite.
Conceptul era unul interesant: un stilou model 51, insa nici aerometric, nici vacumatic, ci dotat cu un convertor mobil. Conceptul cauta sa plaseze cel mai faimos model al companiei (cel mai bine vandut model din lume la acea data) pe traseul neconfirmat inca de Parker, si anume sistemele de convertor. Si de aceea, pentru ca lovitura pe piata sa fie una de "make or break", s'a ales exact acest model.
Incercarea de a impune acest model pe piata a dat gres, dintr'un motiv pe care cei de la Parker nu il prevazusera. Intr'un fel, reclama excelenta, facuta de'a lungul anilor pentru modelul 51, cuplata cu perceptia pietei ca acest model este epitomul absolut al stiloului perfect, au facut ca Parker 51 Cartridge sa fie vazut ca un stilou "disposable", ceea ce evident, nu era absolut deloc.
Dezamagiti de primirea rece pe piata, productia se opreste in 1961, toata atentia fiind indreptata spre noul model no. 45. Din cauza perioadei foarte scurte de productie, modelele Parker 51 Cartridge sunt rare, si sunt cautate de colectionari, pentru acest motiv (dar nu numai).
Demontarea nu este una simpla, dar nici vreo complicatie grozava: pe rand, se demonteaza convertorul, conectorul sectiunii de penita, camasa sectiunii, penita cu feedul si piesa de aspiratie. Convertorul poate fi inlocuit cu cartuse sau convertoare moderne Parker.
Pentru prima data intr'un model Parker 51, colectorul (piesa din interiorul sectiunii de penita) este inlocuit cu una solida, fara rol de colector propriu-zis. SIngurul ei rol este de a canaliza debitul spre feed si de a face legatura cu feedul si penita in sectiune. Feedul este si acesta schimbat in desig si rol, disparand tubul respirator aflat pe modelele anterioare de Vac si Aerometric. Geometria feedului este modificata, dispare modelul cu circulatie interna si apare acest feed, cu canal colector in forma de palnie (funnel) pentru un flow mai direct spre penita.
Penitele pentru acest model nu au suferit schimbari, in ce priveste forma sau dimensiuniea. Aceasta penita de aici este una marcata Parker, modelul normal de 51, produsa in US, sectiune tubulara, linie B, in stare perfecta. Insa nu este o penita contemporana cu stiloul, ci una mai veche, din perioada 1947 - 1950. Gravura RU de pe latura penitei indica aceasta perioada de fabricatie, pentru ca in 1950, Parker a decis sa scoata gravura RU (Ruthenium), incepand o noua linie de penite pentru modelele Parker 51.
Stiloul a venit cu un capac de otel, modelul introdus in 1952, diferit intrucatva (1.5mm mai lung si conicitate modificata) de modelele de pana atunci. Capacul are o fisura de 13mm pe lungime, plecand de la baza. Forma circulara a bazei a devenit cumva neregulata, acolo unde fisura a "dat drumul" diametrului. Va trebui repusa in forma initiala (desi este cam greu, otelul nu are proprietati plastice foarte usoare de refacere, acolo unde foarte subtire si extrem de elastic), si apoi sudata fisura.
3 Comments
Da. La breather tube mă refeream.
Din câte observ, convertorul este dotat cu sac şi bară pentru presarea sacului, alimentarea făcându-se, probabil, tot prin presarea repetată a sacului (prin intermediul barei) până se obţinea un grad de umplere corespunzător. Mă întreb dacă, în convertor, se găsea acel tub subţire care e întâlnit la aerometrice sau nu? Bart Willems dă se înţeles că ar exista 5 tipuri de încărcare: cartuş / convertor, sac, piston, vacuum (când spun vacuum mă refer la acela întâlnit la stiloul VAC 700) şi corp-rezervor (eyedropper). Având în vedere că există o varietate mare de convertizoare, cred că stilourile cu convertor sunt un intertip.
Daca va referiti la breather tube, nu face parte din configuratia acestui model de stilou. Exista desigur la modelele Vac si Aerometric de la Parker, insa nu aici. Principiul de aspirare este acelasi ca la Aerometric desigur; singura diferenta intre modelul “cartridge” si aerometric este mobilitatea modulului de incarcare (corpul-rezervor in sine).
Va multumesc pentru comentariu, interesant!