Melbi 43 Transparent

Melbi 43 Transparent

11/10/2017 Penthing 3 min read

Produs intre anii 1938-1941, acest exemplar a vazut si zile mai bune. Clientul a cumparat acest stilou in Romania, si starea stiloului reflecta pe deplin starea in care se gasesc majoritatea stilourilor vintage in Romania.Adica stare precara, reparatii facute prin improvizatii, piese lipsa sau inlocuite cu generice de multe ori luate de pe stilouri asemanatoare, si curios, multe subansamble hand-made. Nu e greu de inteles de ce: dupa 1950, cam orice stilou de brand ramas in Romania a incetat sa mai aiba acces la service sau piese de schimb originale, toate sucursalele firmelor straine care preluau stilouri pentru service (sucursale care oricum niciodata nu fusesera multe in Romania) disparusera.

Exemplu: stilourile Pelikan (si erau destule in anii aceia inca in Romania) au inceput sa se strice. Unde sa le trimiti in service? Cine sa le preia? Ce magazin sau atelier ar fi preluat un stilou “nazist” sa il trimita la reparat in Germania, sau mai rau, in vreo alta tara capitalista si deci dusmanoasa si clar fascista, asadar dusmana a “poporului muncitor”? Cum ai fi putut contracara acuzatia de a fi “burjui” ? Adica un stilou fabricat in tara prietena si sora de la Rasarit, cum ar fi Soyuzul…nu era bun pentru tine? Adica dispretuiesti clasa muncitoare? Nu radeti…sunt oameni care au facut temnita grea in anii aia pentru acuzatii mult mai putin grave. Asa ca majoritatea stilourilor care au supravietuit ultimilor 70 de ani in Romania sunt fie complet distruse, sau modificate substantial, penite de aur lipsa (sau in orice caz, putine mai au penitele originale).

Anyways…stiloul acesta este un Melbi 43 Transparent (numit asa pentru ca fereastra de control a cernelii este transparenta, de obicei in culoarea galbuie). Ebonita si celuloid, incarcare piston captiv cu capac fals, accesorii bronz placat 14kt, feed din ebonita, penita 14kt marcata Melbi 14kt Quality Osmia, linie F  cu usoara flexibilitate.

Problemele stiloului sunt putine, dar majore:

  • piston blocat in corp
  • tija interna a pistonului a fost schimbata candva cu una de aluminiu
  • butonul rotativ al pistonului este rupt
  • zgarieturi adanci
  • oxidare accesorii
  • posibil fisuri in zona suportului extern al pistonului

Piesele individuale ale stiloului au fost desfacute si prezentate aici, in acest post:

DEMONTARE STILOU MELBI 43 TRANSPARENT


Interesante sunt doua aspecte, legate de acest stilou:

Stilourile Melbi au fost produse de celebrii Merz u. Krell, in jurul anilor 1936-1944, poate si mai tarziu (dar sigur nu mai tarziu de 1950). Merz u. Krell erau si producatorii stilourilor Senator, Pelikan M&K, Diplomat, in anii dintre cele doua razboaie mondiale. Denumirea de Melbi provine de la Merz Krell Bieberau (orasul din Germania unde Friedrich Merz si Justus Krell au inceput productia de stilouri, in 1920)

MERZ u. KRELL

Am mai scris despre aceasta firma si produsele sale, pe blogul Stilouri de Ieri, in legatura cu un Pelikan 400NN Merz u. Krell, aflat in colectia mea; Pelikan M&K sunt cam diferite in design de cele fabricate de Pelikan in fabricile lor originale.

PELIKAN 400NN Merz und Krell

Al doilea aspect interesant este ca stiloul are o caracteristica a modelelor complexe si deci mai scumpe din acea perioada: soclul extern al pistonului.

Acest design de montare piston la Melbi 43 Transparent este mai complicat, pentru ca mareste numarul pasilor in productie, si complexitatea se vede la pret si fiabilitate, ambele premium. Aici puteti vedea astfel de exemple la alte doua modele din acea perioada, Pelikan Ibis si Pelikan 100:

Fotografiile acestui Melbi 43 Transparent sunt facute la primirea stiloului, in starea in care era inainte de reparatie. Voi posta rezultatele, cand stiloul acesta va fi reparat si reconditionat asa cum merita.

Piesele individuale ale stiloului au fost desfacute si prezentate aici, in acest post:

DEMONTARE STILOU MELBI 43 TRANSPARENT

Print Friendly, PDF & Email

Lasa un feedbackCe spun clientii