Jinhao Shield Sword Series
16/05/2021Pelikan 140 Black
19/05/2021Paleta in care au fost produse instrumentele de scris la Sibiu nu a fost niciodata foarte diversificata, si nici nuantele nu aveau adancimea si claritatea adevarata. Este posibil sa fie calitatea pigmentului de vina, si mai putin procesul de fabricatie. Probabil ca multi din pigmenti erau de productie autohtona, nici ea la nivelul la care ar fi trebuit sa fie. De fapt, fenomenul nu avea loc doar in industria de mase plastice, ci cam in toate ramurile socialiste de productie, incepand cu anii 73-75 (vezi bauturi, haine, obiecte casnice, jucarii, etcetcetc). Asa erau vremurile.
Observ totusi o atentie la calitate, sub toate aspectele (culoare, material, manufactura) pana dupa inceputul anilor 70. Pana atunci, stilourile erau produse mai bine si din materiale mai bune; multe din ele proveneau si din lagarul socialist (celuloidul la unele stilouri de la mijlocul anilor 60 , dar si penite, erau importate din DDR, foarte putin spre deloc din Ungaria/Cehosolovacia, la fel si din fosta URSS), insa si cele din materiale autohtone erau mult mai bine facute si mai atent.
Era, daca vreti, un anume "liberalism" in design, concept si productie. In oglinda, dupa anii spusi mai sus, se vede o anume ingustare a optiunilor, atat in design, in culori/materiale si calitate, fiind cel mai probabil rezultanta unor restrictii in ce priveste cheltuiala pentru materiale profesionale, a ramanerii in urma din punct de vedere tehnologic, slabei calificari profesionale a angajatilor si in principal, scaderii extrem de accentuate a controlului calitatii. Produsele prost facute incepeau sa se faca simtite pe piata. Nu ar fi fost o problema relativa ingustare a optiunilor in ce priveste modelul sau culoarea sau tipul de instrument de scris, ci productia fara un control de calitate corespunzator. Si asta se vedea nu numai la stilouri sau pixuri: incepand cu anii 77-80, devenise o norma pentru Romania socialista.
Piesele de aici au fost colectate de pe stilouri rupte sau complet nereparabile, toate produse la Flaro, si sunt acum in cutiile pentru piese de schimb. Evident, nu sunt utilizabile in alte stilouri produse in Romania, in principal pentru ca doar Flaro Sibiu a folosit acest sistem de incarcare. Archimet de exemplu a folosit alt concept si design pentru stilourile sale, as spune mult mai bune ambele, versus cele folosite la Flamura Rosie/Flaro Sibiu.Si aici ma intreb: de ce Archimet putea scoate pe piata produse clar mai bune decat Flaro, iar Flaro ramanea prins in eterna si enervanta platitudine a modelelor ?
In tot cazul, luati cele de mai sus ca o parere pur personala, imbracata in nostalgia anilor de scoala din trecut. Parte din pasiunea pentru stilouri si toate dinlauntrul lor a fost starnita si de frustrarea des traita cand admiram alte stilouri din alte tari, mai frumoase decat al meu, care curgea si zgaria. Dar e bine si asa, macar scriu zeci de ani mai tarziu despre ele, intelegand mai bine (mult mai bine) de ce erau asa si nu altfel :). Ca de obicei, astept parerile si comentariile voastre, cu interes.