Flaro 61C Sidef

Unul din stilourile cu adevarat frumoase de la Flaro Sibiu, model 61C, produs intre 1966 - 1975 cu aproximatie. Evident sideful adevarat este absent aici, insa nuantele de alb/ambra dau umbre sidefate pe materialul acestui stilou. Sistemul de incarcare este unul normal pentru o productie Flaro, insa neobisnuit pentru modelele 61C: are un piston de tip seringa, si nu unul fix cu ax elicoidal. De obicei, sistemul seringa este folosit in principal pe modelele Scolar, de exemplu. Dar...e interesanta diversitatea, mai ales la modelele produse de Flaro, nu?

Penita este una Flaro 51FK, de tip mai slender decat normal, mai alungita. Are putin flex, ceea ce e iarasi interesant. Combinatia de bleu cu sifeul aparent pe acest stilou chiar arata ...marin, daca nu chiar putin suprarealist :). LIpsa una din pastilele decorative, pe capac.

8 Comments

  1. Pepsilian says:

    Sub nici o forma nu ma consider o autoritate in materie de Flaro-uri (sau de stilouri, in general). Este doar o pasiune, nu o competenta. In mod sigur, dv. va pricepeti mult mai bine (o spun fara ironie). Nu intentionez sa va contrazic sau sa-mi impun punctul de vedere. De fapt, nici nu am un punct de vedere. Am doar intrebari, mai putin raspunsuri.

    Sint pasionat de stilouri, in general. De Flaro, in special. Dintre modelele Flaro, 61C ma intereseaza in mod deosebit, pentru ca e cel mai frumos (am doua 61C, in colectie). Din acest motiv, incerc sa-mi lamuresc mie insumi anumite aspecte, legate de acest stilou. Tocmai pentru ca nu ma pricep foarte bine, am apelat la expertul care sinteti.

    Mi-ar parea sincer rau sa credeti ca intentionez sa polemizez cu dv. Am tot respectul si admiratia, pentru munca extraordinara pe care o depuneti. Mai mult, va sint recunoscator. Nu numai pentru informatiile aflate de pe blogul dv., ci si pentru ca aici am aflat, pentu prima data, de multe modele Flaro (si nu numai). Daca nu as fi aflat, probabil nu as fi cumparat niciodata cele doua Flaro 61C, un ACM Cibin etc. Si, probabil, multe din stilourile pe care le voi cumpara, pe viitor, le voi cumpara tot datorita inspiratiei gasite aici.

    Deci nu se pune problema nici sa va dau lectii, nici sa cred ca ma pricep mai bine ca dv., la aceste lucruri. Ar fi penibil. Pentru mine, bineinteles. Vreau doar sa invat.

    • Penthing says:

      Raspunsul meu precedent a fost unul complet lipsit de suparare sau iritare, sau cel putin asa am intentionat. Polemica este intotdeauna binevenita, domnule, pentru ca intodeauna aduce progres. Va multumesc pentru cuvintele frumoase, desigur. Sunt convins ca putem dialoga in continuare, polemizand pe diverse subiecte. O seara frumoasa!

  2. Pepsilian says:

    Am constatat ca, in general, nu puneti poze cu mecanismul de umplere a stiloului. La acest stilou, ar fi interesant de vazut. Si o poza cu alimentatorul. In general, la orice stilou, e bine sa puneti un set complet de poze, care sa dezvaluie toate aspectele stiloului.

    • Penthing says:

      Aveti dreptate. In mod eronat (evident), am presupus ca sistemul seringa utilizat de stilourile Flaro este cunoscut deja cititorilor. Am adaugat fotografii la articol, sper ca acum este mai inteligibil: http://stilourideieri.ro/flaro-61c-sidef/.

      Daca veti observa, in articolele in care nu am pus fotografii ale sistemului de umplere, descrierea stiloului implica existenta unui sistme arhi-cunoscut, fara nimic special (ex: stilou cu cartus/convertor…nu prea are sens sa arati sistemul, de vreme ce acesta este stiut).

      Dar, per ansamblu, aveti dreptate, si va multumesc pentru comentariu!

      O zi deosebita!

      • Pepsilian says:

        Va multumesc! Cunosc sistemul seringa (tot de pe blogul dv.), dar imi place intotdeauna sa vad interiorul stilourilor (mai ales cind e vorba de un stilou atit de frumos si de rar). De exemplu, cind e vorba de un Flaro 61S (mai ales daca e unul din acele exemplare colorate) sau 61C, sint curios sa vad sistemul de umplere, chiar daca il cunosc. Ca sa vad in ce stare e (daca mai are butonul pistonului si/sau bucsa de prindere) si, chiar, de ce culoare si din ce material sint facute aceste piese (am impresia ca, la stilourile mai timpurii, erau facute dintr-un plastic lucios, negru, iar la cele mai recente dintr-un plastic mat, colorat, dar e foarte posibil sa gresesc).

        Intr-adevar, interiorul stilourilor cu cartus nu prezinta interes.

        In ce priveste datarea acestor modele de celuloid, foarte frumoase (care dovedesc ca si in Romania se faceau lucruri de calitate), cred ca e posibil ca fabricarea lor sa fi inceput inainte de 1966. Am vrut sa cumpar, recent, un Flaro 61-C VIII, marmorat, dar vinzatorul mi-a scris ca s-a vindut, dar a uitat sa anuleze anuntul. Cu toate astea, stiloul parindu-mi-se interesant, am salvat pozele din anunt. Pe penita scrie cu majuscule, unul sub altul: “FLARO RPR IRIDIU 81F”. Ceea ce inseamna ca stiloul a fost fabricat inainte de 21 august 1965, cind a fost proclamata Republica Socialista Romania. Daca va intereseaza, va pot trimite pozele pe mail.

        • Penthing says:

          Stilouri se faceau la Flamura Rosie si inainte de 1965, desigur. Penite, la fel, deja erau in fabricatie. Insa prezenta unei penite gravata RPR pe un stilou nu indica in mode indubitabil ca acel stilou a fost facut inainte de 1965. Inseamna doar ca o penita fabricata inainte de 1965 a fost instalata pe un stilou care putea fi fabricat (sau nu) dupa 1965. Stocurile vechi de piese (inclusiv penite) erau instalate pe stilourile noi fabricate, pentru simplul motiv ca era economic.

          In perioadele de suprapunere a modelelor vechi cu cele mai noi, se proceda la fel si la case mai mari, inclusiv Parker, Pelikan, etc. A nu se uita ca o gramada de stilouri Flaro (in special din modelelul general 61, dar si altele) au avut instalate in fabrica penite Degussa, dupa anii 1965-67, la un moment cand Degussa nu mai exista. Era un stoc vechi de penite importat din Germania pe la 1961-62. Asta nu inseman ca stiloul e german, sau e produs in 1961, ci doar au pus pe stilouri noi ce aveau in stoc, pana stocul a fost epuizat. Asta s’a intamplat dupa 1967, iar incepand de pe la 1967-68, aceste penite dispar din dotarea stilourilor Flaro.

          Desigru ca vorbim despre penite instalate in fabrica. Nu uitati ca schimbarea unei penite la un stilou Flaro era o chestiune foarte simpla, si oricine putea sa o schcimbe, daca avea una mai veche sau procura una de la un alt stilou romanesc. Asadar, o penita gravata de ex. Chimica Cluj, sau AOM, instalata pe un stilou Flaro nu arata ca acel stilou a fost produs la Cluj, la Archimet, ci ca la un moment dat, cineva a instalat o penita disponbila intr’un stilou care putea fi produs inainte sau dupa fabricarea respectivei penite.

          • Pepsilian says:

            Inteleg ce spuneti, aveti perfecta dreptate, dar nu exista posibilitatea ca o penita sa fi fost fabricata odata cu stiloul? Si ca stiloul sa aiba penita originala? Este o posibilitate pe care nu o putem exclude (si, poate, cea mai probabila). Pe ce va bazati, cind spuneti, in articolele si in video-urile dv., ca aceste stilouri au inceput sa se fabrice in a doua jumatate a anilor ’60? Nu spun ca gresiti, dar sint curios sa aflu cum ati ajuns la aceasta concluzie.

          • Penthing says:

            In situatia descrisa de dvs, exista doar 3 ipoteze: 1) penita pre-1965 instalata in fabrica pe un stilou pre- 1965, penita pre-1965 instalata in fabrica pe un stilou post-1965, penita pre-1965 instalata candva dupa productia ambelor, dar nu in fabrica. Prima ipoteza ati sustinut’o dvs (si argumentat’o cumva), pe celelalte doua le’am emis eu, argumentate cumva. Asadar, eu nu am negat ipoteza dvs, ci doar am adaugat inca doua.

            Desigur ca poate exista si posibilitatea emisa de dvs, insa eu nu am gasit pana acum nici o dovada clara a productiei de modele 61, inainte de 1965/66. Indicativele STAS si NID sugereaza ca productia a inceput undeva pe la jumatatea anilor 60. In aproximarile mele am luat in consideratie desigur si posibilitatea ca modelul 61 sa se numeasca asa datorita unui plan de productie din anul 1961, insa nu am nici o dovada in acest sens. Pare logic, dar logica nu rezolva toate necunoscutele unei productii despre care nu stim mai nimic, ca numar produs, perioada, fisele tehnice, lipsa seriilor, cate serii au fost, intinderea in timp, etc. Pe scurt, putem doar aproxima, baza fiind cateva marturii ale unor fosti angajati la Flaro, perioada csnd aceste stilouri au aparut in librarii (obtinute de la persoane care la vremea respectiva frecventau si cumparau din aceste magazine, distanta teoretica intre aparitia modelelor subsecvente lui 61, materialele si designul, si altele). Din pacate, cam acestiaa sunt vectorii cercetarii pana acum; putine informatii certe am gasit, desi poate exista mai multe si eu nu le’am gasit.

            Veti observa ca in marea majoritate a cazurilor de prezentare, orice datare este “aproximativa”, si nu una finala. Asta pentru ca in lipsa unor date concrete de productie, cam atat se poate. Pot accepta fara absolut nici o problema existenta unor modele de 61, care sa fie produse inainte de 1965, si este foarte probabil ca acestea sa existe. Dar as dori sa pot spune asta cu dovezi. In lipsa acestor dovezi, logica imi spune ca modelele 61 (in special 61C) au intrat in fabricatie pe la mijlocul anilor 60. Daca avegi date ce contrazic aceasta afirmatie, as dori sa le vad, cu incantare desigur.

            Nu stim mai nimic despre ordinea seriilor, nimic despre cum sa interpretam gravurile de pe stilouri. Nu putem explica de exemplu ce inseamna “Flaro 61 – III“, “Flaro 11“, ‘Flaro 61 – S VIII“, dupa cum nu putem explica prezenta modelului Mercur atat la Flaro cat si la Archimet. Erau aceste doua fabrici legate oficial sau erau doua entitati complet separate? Nu stim mai nimic cu certitudine, si tot ce pot face este sa aproximez. Daca sunt altii care cerceteaza aceste lucruri, ii invit sa publice parerile lor, asa cum o fac eu. Dar nu am vazut nicaieri publicat altceva, inafara de articolele mele. Sunt de acord ca si altii au parerile lor visavis de stilourile romanesti, si le recomand sa le publice la randul lor.

            Din ce inteleg (in mod mai mult empiric decat bazat pe dovezi irefutabile), productia Flaro a inceput cu stilouri din ebonita (hard rubber) in anii tarzii ai deceiului 5, urmate de celuloid pentru anii 60, pentru ca incepand cu anii 70 sa fabrice termoplast si acril. Modelul 61 a fost unul de succes pentru Flaro, cu modelul pe celuloid fiind cel initial, urmat dupa ceva timp de modelul din plastic. Asta o bazez pe faptul ca in cazul majoritatii covarsitoare a producatorilor din Vest plasticul a succedat celuloidului, si nu invers. Modelul 61 a avut parte de o variatie larga de productie in Romania, insa la inceputul anilor 70 a devenit din ce in ce mai putin produs, fiind inlocuit treptat de modelele noi din plastic/termoplast si de cele din acril (putine la numar).

            Pot fi eronate aproximarile mele? Bineinteles ca da. Dar in lipsa oricarei alte cercetari, sa zicem asa, si in lipsa unui suport din surse de fabricatie, este cam tot ce exista publicat pana acum. Sunt destul de multi colectionari care au in posesie stilouri ce pot lumina destule aspecte, insa din varii motive, nu publica date sau fotografii si nici nu impartasesc din datele ce pot reiesi din colectia lor. Daca ar face’o, am putea sa construim o imagine mai reala a liniilor de stilouri in ce priveste cand, cum, ce si unde. Dar…nu se intampla, din pacate.

            Spuneti ca “Este o posibilitate pe care nu o putem exclude (si, poate, cea mai probabila)”. Cand spuneti “cea mai probabila”, va inteleg punctul de vedere, dar as dori sa il si sustineti, in ce priveste existenta modelului de 61 inainte de 1965-66. Si va rog sa notati ca absolut tot ce am publicat este parerea mea, aproximata si recunoscuta de mine ca fiind posibil eronata in multe cazuri. Voi fi deosebit de incantat sa descopar un alt pasionat de cercetarea stilourilor Flaro, care sa ridice stacheta de acolo de unde am dus’o eu. Pana acum nu s’a intamplat, dar poate va veni si ziua aceea.

Leave a Reply