Partea a II-a a seriei

Doua penite care, dupa tot ce stiu eu pana acum din istoria acestor doua companii, ar trebui sa fie complet diferite. Sau de ce Flaro Titan este un stilou complet similar cu Montblanc Meisterstuck 149, modelul nilor 60? Nu vad, de exemplu, cum ar putea fi legate intre ele Flaro Sibiu si Osmia (preluata de Faber Castell in anii 50, dar care a mai produs sub numele de Osmia inca pana prin 1960 si ceva)), pentru ca penita marcata Flaro Romania este alaturi de sigla Osmia. Sa fie o legatura intre elementele de pe aceste doua penite? 

Penita Osmia, cca 1940, inainte de preluarea de catre Faber Castell.

Penita marcata Flaro Osmiu Romania, producator necunoscut, cca 1975


Desi trasa putin de par, teoria mea este urmatoarea:

SCENARIUL

Candva in trecut (foarte probabil anii 60-70), pentru vreun motiv necunoscut (dar pe care il putem banui), s’a dorit producerea unui tip de stilou mai  diferit, mai complex, mai aratos, sau cum am spune noi astazi, mai “business-looking”. Va fi fost aceasta datorita nevoii de a face ceva cadouri unor oficiali straini, in vizita sau in legatura cu Romania? Greu de spus.

Flaro nu putea/nu avea posibilitatea sa confectioneze acest stilou, cu mijloacele de atunci. Stilourile Flaro erau potrivite pentru consumul intern, dar erau simple, si nu aduceau in mana posesorului acel feeling de stilou occidental, cu care cei de afara erau obisnuiti. Trebuia insa sa apara ca e facut in Romania, sau macar sa fie marcat ca avand legatura cu Romania. 

DE CE ACEST MODEL?

S’a hotarat ca acest stilou sa fie unul de natura sa exprime profesionalism si, cum spuneam, business. Ce stilou ar fi putut in acea era sa exprime acestea? Desigur, Montblanc Meisterstuck 149. Erau si altele, dar MB Meisterstuck 149 era instant recunoscut si in lumea oficialilor din Vest, si in lumea afacerilor. 

DE CE NU FABRICAT IN ROMANIA?

Flaro nu avea nici baza tehnica, nici specialisti, nici materiale pentru a manufactura cu succes stiloul asta. Nu mai punem la socoteala ca incalcarea cu nesimtire a unui copyright global faimos si recunoscut ar fi starnit probabil un scandal monstru, si ar fi atins sigur Romania, oricat era ea de “ferita” de ne-apartenenta la lumea occidentala si facand parte din lagarul socialist. Asadar, stiloul nu putea fi facut intern; si probabil ca s’a decis sa se mearga pe metoda obisnuita in astfel de situatii: fie cumpararea de stilouri “customizate” de la producatorul respectiv, fie fabricarea unora sub licenta. As inclina sa cred ca e vorba de prima varianta, pentru ca aceste stilouri de care vorbesc nu au fost facute in numar mare; sunt rare si la noi, si afara pe la colectionari. Ce rost ar fi avut sa cumpere o licenta pentru a produce doar serii limitate? Din ce am putut constata pana acum, numarul acestor stilouri nu a depasit 1000 de bucati. 

APARITIA IN ROMANIA 

Asadar, probabil ca au ales modelul MB Meisterstuck 149 pentru ce reprezenta el atunci (si acum, desigur). Au dat comanda de corpuri (sasiurile si sectiunile) si de piese, probabil la Montblanc, urmand ca asamblarea sa se faca aici in Romania (costurile fiind mai reduse in acest caz). Este cunoscut faptul ca MB (si alte firme) acceptau si accepta comenzi de stilouri sau /si penite; aceste comenzi sunt pentru produse customizate: culoare, penita, marcaj, etc.

Probabil ca a fost o comanda de sasiuri sau stilouri in piese separate, MB a onorat comanda, insa customizand stilourile (de fapt capacele si pistonul) in asa fel incat sa nu poata fi vandute ca stilouri MB originale, mai ales ca nu aveau controlul a ce se intampla cu aceste piese dupa livrare in Romania. O a doua varianta este ca aceasta comanda a fost data cu cerinta expresa ca domul capacului sa fie retezat, avandu’se in vedere instalarea pastilei inscriptionata Flaro. Pastila care cred ca a fost instalata ulterior, in Romania, pentru ca modelul I are pastila, modelul II si III nu. Asta poate arata ca toate capacele au fost initial fara pastila, aceasta instalandu’se doar pe modelul I.

Sunt zvonuri ca asamblarea acestor stilouri a fost facuta in Bucuresti, dar nu se stie cu siguranta. Daca este asa, nu stiu de ce a fost scoasa Flaro din circuitul acesta. Probabil pentru a nu cauza rumoare si suparare in Sibiu? Putin probabil, iar chestia cu Bucuresti este oricum un zvon. Sibiul ar fi fost cam singurul loc din tara unde se putea face operatiunea de asamblare, verificare CTC, calibrare.

Chestiunea interesanta este ca am gasit unele modele care au CTC-ul facut pe genunchi; piese slabe, clar facute in tara, inlocuind subansamble scumpe. Asta poate arata ca cel putin unele stilouri Flaro Titan (cu piese originale lipsa) au fost completate in Romania, cu piese romanesti. Corpuri fara piston original, capace fara agatatori originale, sau si mai doveditor, penitele Flaro de otel, clar facute la Sibiu (dupa calitate). Stantele de pe unele penite de otel folosite la modelul II, III si IV au acelasi poanson ca la celelalte modele Flaro, purtand marcajul Flaro Iridium 51 FK, de exemplu.

MODELE SI TIPURI

Eu am identificat 4 modele (tipuri) distincte pana acum, din care 2 le am eu in colectie (I si II):

Model I (impecabil facut, piston adevarat, penita aur,” Flaro Osmiu”,  accesorii placate 14kt)

flaro titan

Model II (bine facut, piston adevarat, penita otel marcata “Flaro”, accesorii cromate pe alama)

Model III (bine facut, piston capac fals, penita otel “Flaro”, accesorii cromate pe alama)

Model IV (nu stiu detalii despre calitate, etc – foto net. Detaliu particular – capac piston retezat)

flaro titan 3

STILOUL

Clar pe sasiu de MB Meisterstuck 149. Nu incape discutie, similititudinea este evidenta. Diferentele sunt: 

  1. domurile la capac si piston retezate, acolo unde la MB original apare simbolul MB, acel snow flake. La model I, in capac s’a incastrat o pastila cu inscriptia “Flaro” (vezi aici)
  2. materialele interne folosite la modelele II si III (foarte probabil si la IV) sunt inferioare celor de la modelul I (aur, grija la detaliu, calitate penita, garnitura piston, melc si ax piston, poansonare fina inscriptii, etc)

PENITA

Eh, aici e o enigma intr’adevar: de ce figureaza simbolul Osmia pe penita marcata Flaro?

Stiu ca Osmia a fost preluata in 1951 de Faber Castell, si ca datorita renumelui de care se bucura Osmia, au mai produs stilouri si penite pana pe la jumatatea anilor 60. Asadar, penite cu sigla Osmia existau (teoretic cel putin) pana prin anii 70, stocuri vechi, etc.

Problema mea este ca aceasta penita foloseste sigla Osmia, insa are marcajul Romania, si in interiorul siglei Osmia are cuvantul Flaro. Plus ca are cuvantul Osmiu gravat pe penita, si asta e cuvant in romana, nu in alta limba. Asadar, la data comenzii, s’au putut marca aceste caractere pe un blanc, dar…la data respectiva (anii 70 sa zicem), cum ar fi putut fi blancuri de Osmia nemarcate?? 

E adevarat ca Faber Castell a ingaduit producerea de penite si stilouri marcate Osmia pana prin ’60 si ceva, dar de atunci pana in anii 70 sa zicem (cand probabil s’a lansat comanda romaneasca) e timp destul. Orice penita Osmia ar fi disparut pana atunci, fie vanduta, fie folosita ca piesa de schimb pentru stilourile Osmia in garantie, etc. 

Enigma, asa’i? 

Urmeaza partea a III-a in curand. Multumesc pentru atentie, si daca aveti informatii care pot lamuri ceva aspecte din cele de mai sus, tare mi’ar place sa ne auzim. Numai bine!