Centropen 10016
09/07/2020Reparatie Lamy 2000
11/07/2020Acest model de creion mecanic a fost produs in Romania Populara, intr’o perioada relativ scurta cred, cuprinsa cu aproximatie intre 1957/8 pana prin 1965. Modul de constructie si mecanismul sugereaza o constructie simpla, bazata pe canoanele designului de creioane mecanice ale perioadei de dinainte de razboi (ax elicoidal fix, cu avansul unui pin interior, prin rotatie, fara recuperarea minei la intoarcere, diametru mina 1.18mm).
Una din cele mai cunoscute Interprinderi in Romania anilor 60’s era Electrometal Timisoara; aici erau construite tramvaiele (celebrele “galbenus”) romanesti, locomotive de mina, echipamentele de stins incendii de pe autospecialele pompierilor, etc. Aveau sigur posibilitatea de a produce aceste creioane, care oricum nu necesitau masinarii speciale sau calificare inalta, si nici materiale de exceptie. Daca aici au fost facute (si nu pot confirma acum 100%), aveau cu ce si cu cine. Daca nu aici, probabil ca in conditii similare undeva, la alt Electrometal.
CAPACUL
Clar din alama ambutisata tubular la rece, in presa, deformare mecanica, apoi cromat/nichelat prin electroplacare. In interiorul capacului, alama este libera de placa. Prinderea clipului pe capac este facuta prin fanta taiata in zona superioara a acestuia, si prinderea clipului in interior prin fixare definitiva cu surub ingropat, si nituit.
Interiorul capacului, se observa lama clipului care este fixata prin surub nituit in interiorul superior al capacului.
Asa se explica prezenta pe capac a elementului din capat, ridicatura respectiva gazduieste piulita (sudata) care angajeaza surubul ingropat de fixare a clipului.
Placa de crom/nichel este slab depusa, cu o grosime nu mai mare de 1/0.8 – 10. Exfolierea este vizibila pe ambele exemplare, fix in zonele unde capacul intra in contact cu mana. Clipul poarta inscriptia “Electro Metal”, facuta prin frezare (aparent). Fonturile nu sunt egale in dimensiuni, dar spatiile goale ale literelor sunt curate, fara urme de bavura.
Lungime 54mm, cu un diametru de 8mm, fatetat hexagon, lungime clip 36mm, latime clip 4mm (superior) si 2mm (inferior). Clipul este confectionat si el din alama cromata/nichelata.
CORPUL
Facut din lemn, cel mai probabil tratat, pentru ca a rezistat foarte bine toti anii astia. Lungime 50mm, usor conic (tapered), diametru 8mm cu 6mm la varf. Fara nici o inscriptie, initial lacuit.
Am gasit exemplare (creionul Electrometal cu corp verde) care au fost vopsite in ceea ce pare a fi vopsea auto, cu email.
MECANISM
Tubular, 3 elemente, otel moale. Tubul superior, dimensiuni 48mm, diametru 7mm, este facut prin rulare, cu “open seam” pe lungime. In interior este introdus un alt tub (tubul mediu), de otel moale (banda otel rulata, cu open seam), lungime 65mm, diametru 4mm, fixat pe o lungime de 30mm in interiorul corpului superior, fixarea este prin poansonare in doua zone cu doua puncte.
In tubul mediu este fixat un al treilea element (tub final), lungime de 40mm cu diametru de 2mm, rotativ fix in tubul mediu. Fixarea este facuta prin bucsa fortata in interiorul tubului mediu. Bucsa aceasta are un profil canelat in interior, prin care se asigura avansul elicoidal al pinului. Tubul final are pe el fixata o bucsa tip fluture cu rolul de blocare a rotirii in interiorul corpului, asigurand astfel frictiunea necesara angajarii axului elicoidal din interior si avansului pinului de impingere mina.
Pinul de impingere a minei este confectionat din sarma de otel, impletita. Profilul impletit are si rolul de ax avans, alunecand prin rotire in bucsa fixa a tubului mediu. Impingerea minei inafara se face prin rotire, dar nu mai retrage mina in interior, asta facandu’se de catre utilizator prin rotire inversa si apasare pina pentru reintrare in corp. In varf, tubul final este filetat pe o portiune de 8mm, in pas fin. Pe acesta se fileteaza varful / drive portul.
VARF/ DRIVE PORT
Din alama cromata/nichelata, conic, cu trei fante taiate pe verticala. Filetul interior angajeaza varful tubului final si strange in acelasi timp corpul de lemn pe sectiunea tuburilor.
INEL DISTANTIER / DECORATIV
Intre corpul de lemn si capac este instalat un inel cu dublu rol, de distantier si decorativ. Din alama cromata, are un profil exterior curbat. In interior, are spatiu pentru a intra 1mm pe buza capacului, mascand’o, si ramanand fixata acolo prin frictiune.
Din exemplele vazute, aceste inele nu sunt identice, insemnand ca productia nu era una mare, si controlul de calitate era minim.
UTILIZARE
Se roteste corpul in sens invers , tinandu’se de capac, pana la retragerea completa in interior a pinului. Se introduce mina (1.18mm) in interiorul corpului, prin partea din fata (varf). Lungimea minei nu trebuie sa depaseasca 40mm. La rotire in sens cw, mina avanseaza.